Aamupalasta potkua peleihin ja leikkeihin

Julkaistu 28.8.2017 klo 02.18
TwoDads muropurkki

Monipuolinen aamiainen takaa vireyden aamupäivän ajaksi ja verensokeri pysyy tasaisena. Jos lapsi on nälkäinen, keskittyminen ja oppiminen on vaikeampaa.

Lapselle hyvä aamupala muodostuu kolmesta osasesta.

Kuitupitoiset täysjyväviljavalmisteet

Kuitupitoiset täysjyväviljavalmisteet käynnistävät aamun hyvin kuten TwoDads® täysjyvämurot, puuro, tai täysjyväleipä.

Tuoreita kasviksia, hedelmiä tai marjoja

Leivän päälle voidaan oman maun mukaan valita salaattia, kurkkua, tomaattia tai paprikaa. Marjat ja hedelmät maistuvat puuron ja murojen kanssa, smoothiessa tai ihan sellaisenaan.

Rasvatonta maitoa tai muita maitovalmisteita

Lasillinen maitoa sopii aamupalan kyytipojaksi jogurttia, rahkaa tai raejuustoa maun mukaan. Ja vaihtelu virkistää!

Toteutustapoja monipuolisen aamupalan rakentamiseksi on monia. Mutta lapsikin oppii nopeasti, että kolme erilaista ainesosaa pitävät nälän pidempään poissa ja antavat päivään hyvän lähdön:

"Jotain viljaa, jotain värikästä (kasvikset) ja jotain valkoista."

Joskus aamut ovat vauhdikkaita, ja tällaisen aamun voi pelastaa TwoDads® murot tai jo illalla valmiiksi jääkaappiin valmistettu leipä, marjajuoma tai tuorepuuro.

Monipuolinen aamiainen takaa vireyden aamupäivän ajaksi ja verensokeri pysyy tasaisena. Jos lapsi on nälkäinen, keskittyminen ja oppiminen on vaikeampaa. Joillekin lapsille aamiainen ei tahdo maistua, mutta pienikin annos täysjyväviljoja ja hedelmää tekevät hyvää ja auttavat jaksamaan aamupäivän ajan. Isommalle voi antaa muroja, hedelmäpaloja tai leipää myös matkalla syötäväksi.

Kirjoittaja: Anne Kuusisto